Bilde ferdig :)))


Da var jeg ferdig med dette bildet. Fargegjengivelsen på dette fotoet er litt feil, men det spiller ingen rolle.

Det er kjekt når et bilde er ferdig og en er fornøyd med resultatet. Klart, setter jeg meg ned og stirrer finner jeg alltid noe å være kritisk over. Men har en ikke et kritisk øye blir man jo heller ikke bedre. Litt utfordrende var det å male hudfargene. Det jeg blandet så slett ikke ut somen, og jeg måtte fortsette å mikse til jeg ble fornøyd. Utfordringen i det er at akryl tørker ganske raskt. Det blander seg ikke slik som olje på lerretet og man kan se hvert strøk som er lagt på, lag på lag. Det gir en litt røff effekt og man kan få frem sterke kontraster mellom lys og skygge. Maler man for jevnt kan et bilde se grøtete ut fra avstand, så sånn sett er akryl et medium som gir et tøft resultat.

Når jeg malte bakgrunnen prøvde jeg flere nyanser med farger brukt i hudtonen. Det ble helt feil, varme farger i bakgrunnen ble for mye. Jeg måtte ha den kjølig som en kontrast til alt det varme. Etter å ha sett i boken «expressive portraits» kjente jeg at dette bildet trengte en litt røff hånd med penselen. Jeg ville ha en røff bakgrunn hvor det likevel ikke skjedde så mye at det forstyrret dansedama. Men jeg ville fremheve bevegelsen. Jeg blandet frem en litt gyllen sort for at det ikke skulle bli for hardt og laget den grå med hvit. Ved å unngå å male helt inntil dansedamen fikk jeg frem noe som lignet linjer rundt  henne som forsterket henne enda mere.

Når det gjelder ramme er jeg litt usikker. Jeg så for meg en heftig bling ramme på denne her men en slik ramme ville fordyre bildet vesentlig. Jeg viste bildet til naboen min i dag og hun var bestemt på at det burde ha en enkel sort ramme. Akkurat det kan jeg jo lage selv, slik jeg har gjort det på de andre bildene mine. Hva synes du?

Jeg liker henne best om kvelden. Det føles som om hele bildet kommer ut av lerretet med all sin intensitet. Og mens jeg malte henne fikk jeg uttrykt meg selv slik jeg er inni hodet mitt, helt uten leddgikt som begrenser på noe måte. Fri. Derfor kjenner jeg at neste dansedame må hoppe, nesten sveve i luften. Og hender, ja det skal jeg også male. Hender utrykker så mye..

Én kommentar Legg til din

  1. Av Susanne sier:

    Fantastisk flott bilde Karoline!

    Liker

Legg igjen en kommentar