Linosnitt og utfordringer..


En annen ting er knivene som selges lett bortgjemt på samtlige butikker. Billigst og dårligst med plastikkhåndtak. Eller, egentlig var de gode å holde i, men jeg måtte bytte inn den første esken fordi samtlige kniver var skjeve. Disse knivene er heller ikke veldig rette, men her er største problemet at selv v-knivene var buede. IKKE løp å kjøp..Jeg har ikke sammenligningsgrunnlag på fargene men de virker ok. Jeg har sort, hvit og blå. Jeg får se om jeg finner flere farger andre steder. Ikke mange driver med linosnitt forstår jeg hehe
Rullen hadde også et hull i seg som satte ikke så sjarmerende merker rundt omkring..
Lærdom: Billig blir fort dyrt. Men som sagt.. utvalget.. .. …
Klesrulle som presse med tykke pappstrimler mellom rullene for å få inn linoplaten…

Samboer var så snill at han skaffet meg en rimelig klesrulle jeg kunne bruke som et alternativ til presse eller en manuell overføring ved å bruke en skje på baksiden av arket til all sverten er overført. En ekte presse koster fra 30 000 eller deromkring så det sier seg selv at det ikke akkurat står på handlelisten min.. Denne  rullen er svensk og jeg kan justere trykket på undersiden istedenfor over som på de jeg har sett før.

Det kan være fordi papiret ikke var sugende, men ingen av trykkene ble bra. De ble bedre da jeg skar pappstrimler og satt mellom rullene for å øke avstanden mellom disse, men ikke bra nok. Men de ble MYE bedre. arket skled og gned derfor trykksverten utover som resultat av at jeg ikke fikk inn platen. Rullene har noen skarpe kanter der noen skjøter er løsnet (eller hvordan jeg skal forklare det..). Dette er jo en gammel sak! Men det var jo urtypisk at denne kanten kom hver gang jeg skulle få inn platen..

Jeg vil prøve med mer sugende papir, så jeg gir meg ikke helt enda. Blir spennende med neste trykk hvor jeg definitivt skal huske på å skjære ut riktig. Ellers får jeg snuse rundt og se om det er mulig å låne en presse et eller annet sted. For jeg endte i dag opp med å lage de tre siste ved å gni baksiden med en skje  for å overføre trykket. Når en har leddgikt er dette absolutt ikke noe jeg vil gjøre mye av selv om resultatet blir bra. Forresten, jeg forventet hovne fingre i dag etter et par dager med utskjæring av motivet, men det gikk overaskende bra! Kjekt var det og trening av fingrene anbefales av revmatologene. Jeg fikset det med å fordele det ut over 2 dager, mange pauser og å variere litt mellom å bruke fingrene og å skyve kniven ved å bruke håndflaten. Så dette vil jeg gjøre mer av innimellom.

Legg igjen en kommentar